perjantai 21. elokuuta 2015

Miami/Karibia, day 8 (day 6 @ sea)

Saavuimme ennen kahdeksaa Meksikoon, Cozumelin saarelle. Me olimme reippaina puoli kahdeksalta jo aamupalalla! Vartin yli kahdeksan olimme ulkona laivasta kohtauspaikalla laiturin päässä. Siellä tapasimme snorkkeliretkemme oppaan jonka nimi oli Gil the Fish :) Kävelimme n. 20 hlön ryhmän kanssa alukseemme, jonka nimi oli Yellow Rose. Saimme tiimiimme kalifornialaisen pariskunnan, jotka olivat olleet 60 vuotta naimisissa! Tämä selvisi edellisiltana kun katsoimme laivan telkkarista laivalla aiemmin kuvattua Love and Marriage -show:ta jossa ko. pariskunta voitti ylivoimaisesti! Idea siis sama kuin suomalaisessa versiossa Tuttu jutussa. Ja todella hauska show kyllä oli, harmitti ettei menty katsomaan.

Auringonnousu Cozumelilla. Komea!!
Mua vähän jännitti snorkkelointi, koska en ole kovinkaan taitava (ja olen myös harjoitellut liian vähän). Hengitän normaalisti vain nenän kautta, joten pelkästään suun kautta hengittäminen ottaa aina hetken ennen kuin siihen tottuu. Snorkkelien lisäksi meille jaettiin pelastusliivit, jotka olivat vähän kuin tyhjät paukkuliivit, jotka saisi tarvittaessa puhaltamalla täyteen. Ja tietty räpsät, jotka oli kivan pienet eikä sellaiset isot läystäkkeet.

Mun oli pakko ottaa snorkkelointia varten päälle urheilu-t-paita, koska dekoltee ja olkapäät punoittavat sen verran. Eivät ne varsinaisesti ole palaneet mutta palaisivat kohta jos niitä ei suojaisi kunnolla. Joillain muillakin oli paita päällä eli en ollut ainut kärvähtänyt. Jos aiot snorkkeloida tai muuten viettää vedessä aikaa, suosittelen ottamaan mukaan "rash guard" -nimellä myytävän pitkähihaisen paidan. Laivalla ei sellaisia myyty.

Turhaan jännitin sillä snorkkelointi sujui tosi hyvin. Uskalsin pian jo sukeltaakin! Ja mitkä näkymät!! Upeat korallit ja sairaan paljon hienoja kaloja! Ajelehdittiin virran mukana rannikkoa pitkin. Välillä opas sukelsi alas näyttämään jotain erityistä kalaa. En muista kyllä kun muutaman kalan nimen. Ainakin nähtiin ankerias (eel), rausku (stingray), kampela (mr Johansen :) ja sininen kala Dori. Kuvaaja oli matkassa eli otti pariskunnista erikseen ja yhdessä kuvia veden alla. Hän heitti jotain ruokaa tms. että pikkukalat tulivat kuvaan lähelle. Cd-levyllisen kuvia sai ostaa hintaan $25 ja nää kuvat me haluttiin :) Ekat kaksi paikkaa olivat aika matalia eli kalat pyörivät ihan vieressä. Viimeinen paikka oli vähän syvempi kuin kaksi ekaa. Huikea kokemus! Virta oli aika voimakas eli kun noustiin alukseen, sai uida ihan tosissaan että pääsi kyytiin. Muuten retki oli oikein leppoisa ja oisin voinut pidempäänkin lillua :) Risteilyn lopussa opas kierrätti "Mexican tip jaria" eli puolikasta limsapulloa, johon sai halutessaan jättää tippiä miehistölle,

Jotkut turret snorklaamassa
Menimme snorklauksen jälkeen takaisin laivaan vaihtamaan kuivat vaatteet päälle ja palasimme rantaan. Kuumuus oli valtava, tähän mennessä tukahduttavin. Ei jaksettu lähteä sen kummemmin shoppailemaan, pyörittiin sataman lähellä olevissa kaupoissa ja käveltiin vähän matkaa katua eestaas. Käytiin parissa kaupassa mutta mehän oltiin varustauduttu tosi hyvin koska meillä oli mukana vain käteistä eikä luottokorttia ja ei tiedetty mikä on Meksikon rahan kurssi. Jälkikäteen paljastui että mm. se urheilukauppa missä käytiin oli tosi halpa. Eli olis vissiin kannattanut vähän perehtyä ja todella käydä shoppailemassa :D No, rannan tuliaiskaupasta ostettiin t-paitoja lapsille.

Viereiset Carnival Cruisesin laivat. Kuvattuna meidän laivan 15. kannelta. Näyttävät ihan pieniltä :D
Cozumelin rannassa
Kultainen kupla <3
Turvallisesti laivassa, sport poolin äärellä.
Päästiin viilentymään altaalle ja saatiin netti toimimaan. Sosiaalinen elämä oli taas saatava ajan tasalle ja matkakuulumiset blogiin päivitettyä. Siinähän sitä muutama tunti vierähti.

Oli pakko nukkua päikkärit, sillä iltaohjelmassa oli "Prohibition Party", jota varten otin 20-luvun pukimia matkaan, joita olin duunin pikkujouluja varten aikanaan hankkinut. Laittautuessa pakkasimme pesulapussin, sillä saimme tarjouksen et pesulassa pestään hintaan $30 pussillinen mitä vaan vaatteita. Vähentää vähän kotona pestävän kaman määrää ja saa vielä loppureissuksi lempipaidan päälle :)

Ennen pippaloita syötiin American Iconissa. Nyt oli ensimmäistä kertaa tosi hyvää ruokaa! Alkuruoaksi rapukakkunen ja pääruoaksi naudanlihaa (rib & shoulder). Toinen palanen oli paahtopaistin tyylinen ohut viipale ja toinen ylikypsää tosi mureaa paistia. Jälkiruokavaihtoehdot eivät vakuuttaneet, joten tilasin suklaajäätelöä. Se oli ollut annoksena pakastimessa, joten maistui pakastimelta.

Ruokailun jälkeen suunnattiin klo 22 "salakapakkaan" 20's high spirit jazz societyyn. Mentiin kohtaamispaikalle jazz clubin eteen pinssit rinnuksissa ja kutsut mukana. Meidät johdatettiin takakautta sisälle jazz clubille ja saimme teekupilliset juotavaa. Illan hinta oli $32 per henkilö ja se sisälsi ohjelman lisäksi juotavat ja naposteltavaa. Kaikki drinkit tarjottiin kieltolain hengen mukaisesti teekupeissa! Ohjelma olikin sitten amerikkalaiseen tyyliin juontajan johdolla erilaisia pelejä ja leikkejä :D Me tyydyimme tylsinä suomalaisina seuraamaan sivusta. Illan päätteeksi aiemmin altaalla näkemämme baarimikko veti pullon ja tarjottimen kanssa temppushow:n pidellen pulloa pään päällä, pyöritellen tarjotinta jne. Ihan mukava ilta :)
Kieltolain mukaisesti juomat tarjottiin teemukeista
Jumpin Jack taiteilee pullon kanssa
Jopa "spagettijalka" jää kakkoseksi tälle äijälle!
...ja taas pyyhetaidetta :)